5 Tips Memulakan Hari

Bagaimana kita memilih untuk bermula pada hari yang baru? 

Bagaimana cara kita memulakan hari itulah yang akan menjadi impak yang besar untuk mencapai satu hari yang baik dimana semua urusan berjalan dengan lancar.




Disini saya kongsikan 5 tips.

1) Bila kita terjaga diwaktu pagi, ambil sedikit masa untuk menetapkan minda kita. Jangan benarkan kebimbangan mula berdetik, sebaliknya tarik nafas dengan perlahan dan mula mengawal rentak hari kita. Kita yang bertanggungjawab atas kehidupan kita. Jangan mula risau tentang masa lampau yang kita tidak boleh ubah.

2) Bersangka baik, bahawa orang yang kita akan temui sepanjang hari adalah orang yang baik-baik. Cuba untuk menjauhkan diri daripada prasangka dan ingat bahawa semua orang mahu disukai. Kadang-kadang kehidupan kita menukar sikap peribadi kita tetapi ingat jangan cuba untuk menjadi orang lain. Jadilah diri sendiri.

3) Sentiasa senyum. Senyum tanda kita gembira. Bersyukur kerana kita masih hidup. Dengan senyuman pada muka kita, perkara-perkara yang buruk akan terhindar dari kita. Senyum itu mudah! Ketawalah dengan riang. Senyuman boleh berjangkit dan kita sebagai penyebar memainkan peranan penting bukan sahaja untuk kebahagiaan diri kita sendiri tetapi untuk mereka yang disekeliling kita juga.

4) Jangan mempertikaikan perkara yang remeh. Gangguan memang banyak tetapi jangan biarkan perkara kecil menjadi kudis pada kita. Pusingkan kepala kearah yang lain. Jika ianya tidak penting, jangan biarkan ia melemahkan keazaman kita atau mengganggu kita dari kekal positif.

5) Bersyukurlah dengan apa yang kita ada, siapa diri kita dan orang-orang yang hampir dengan kita adalah sebahagian daripada hidup kita.








P/S : Saya mempunyai senyuman yang manis pada wajah saya dan saya tidak sabar untuk hari ini. Saya berterima kasih dengan apa yang saya ada dan saya sangat menghargai orang-orang yang berkongsi hidup dengan saya!


Salam sayang.



Busuk!