Rahsia Kejayaan Pengasas Habib Jewel




Bercerita tentang barang kemas, kita khususnya wanita pasti sinonim dengan rantai, cincin, subang, 
gelang dan sebagainya.  Kalau di Malaysia ini siapa yang tidak kenal dengan nama HABIB JEWEL
Nama besar dalam industri barangan kemas dan penjualan berlian sebagai perhiasaan diri.

Kita melihat Habib Jewel setanding dengan produk luar negara. Nampak gah, mewah, berkualiti 
dan berprestij. Sebagai syarikat barang kemas berlian pertama di Malaysia yang tersenarai dalam 
bursa saham pastinya Habib Jewel mempunyai reputasi tinggi dikalangan peminat berlian. 
Tapi tahukah anda bagaimana ia bermula?




Bermula dengan nama M.A Habib Mohamed, ia diasaskan pada tahun 1958 oleh Datuk Haji Habib 
Mohamed di Pitt Street, Pulau Pinang. Bermula sebagai satu perniagaan keluarga, Tuan Haji 
Habib Mohamed berjaya memikat hati para pelanggannya dengan sifatnya yang mendahulukan 
kehendak pelanggan

Dengan modal sebanyak RM 3,800 beliau mengambil barang kemas daripada kedai pajak dan beliau 
bersihkan ia menjadi cantik lalu dijual kepada kedai emas lain, seperti pemborong. 

Daripada perniagaan yang kecil ia bertambah besar. Pada ketika itu, beliau hanya memikirkan untuk 
membuka perniagaan barang kemas pada harga yang berpatutan sahaja mengikut cara 
perniagaan yang beliau aturkan sendiri rentaknya. 

Lagipun pada masa itu perniagaannya hanya bersifat untuk menyara hidup sahaja. Tidak sangka ia 
bertambah laris.

Beliau tidak mempunyai "role model" untuk dicontohi dalam perniagaan berlian pada ketika itu 
tetapi  tekad beliau ialah menjaga kehendak dan hati pelanggannya yang dianggap sebagai aset 
terpenting dalam perniagaannya.

Dedikasi dan motivasi tinggi dalam dirinya untuk menghasilkan corak dan produk yang berkualiti 
tinggi akhirnya berjaya menambat hati ramai peminat berlian. 

Bermula di Pulau Pinang, pelanggannya sudah melangkaui luar Pulau Pinang dan negeri-negeri di 
pantai timur semenanjung Malaysia. Langit tidak selalu cerah, pada era kejatuhan ekonomi pada 
tahun 1980an, Tuan Haji Habib berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan dalam 
perniagaan.

Membuka cawangan di Semua House di Kuala Lumpur pada tahun 1987. Beliau 
memberanikan diri menghasilkan sendiri produk daripada bahan mentah kepada barangan siap. 

Beliau menghasilkan produk yang diingini wanita seperti bercorak flora dengan hasil yang 
berkualiti.

Beliau tetap percaya bahawa kualiti produk yang baik adalah asas untuk terus bertahan dalam 
perniagaan. Perniagaan Habib Jewel mendapat nafas baru apabila anak Tuan Haji Habib 
Mohamed iaitu Meer Sadik mengambil alih perniagaan ini sebagai "Pengarah Urusan". 

Dengan latar belakang sebagai gemologist daripada Gemological Institute of America dan ijazah 
dalam bidang perniagaan, Meer Sadik telah membawa Habib Jewel ke arena skala perniagaan 
yang lebih besar.


Sebagai contoh, beliau telah membuat kejutan dalam perniagaan berlian secara agresif apabila mengeluarkan iklan penuh warna satu muka dalam akhbar The Straits Times, Singapura 
sehari sebelum Festival Berlian (Jewel Fest) dibuka. 

5 dekad meredah onak dan duri membina nama, jenama Habib Jewel terus unggul dalam 
industri. Datuk Haji Habib Mohamed boleh bernafas dalam selesa dengan 20 cawangan di serata 
negara. 

Cawangan Habib Jewel:

1. Ampang Point

2. Suria KLCC

3. Semua House, Jalan Masjid India

4. Alpha Angle

5. Bangsar Village II

6. The Curve, Petaling Jaya

7. Plaza Shah Alam, Selangor

8. Bangunan satelit, KLIA

9. Alamanda Shopping Centre, Putrajaya

10. Plaza Angsana, Johor Bahru

11. Central Square, Sungai Petani

12. The Spring, Kuching

13. Mydin Mall, Kuala Terengganu

14. Mydin Mall, Pitt Street, Pulau Pinang

15. Gurney Plaza, Pulau Pinang

16. Queensbay Mall, Pulau Pinang

17. 1 Borneo, Kota Kinabalu, Sabah

18. Mydin Mall, Subang Jaya

19. Mydin Mall, Ayer Keroh

20. Suria, Sabah 





Beliau sangat percaya terhadap pelaburan di dalam kegiatan pemasaran dan 
pengiklanan melalui media massa dan sangat agresif memasarkan Habib menerusi radio 
dan televisyen. 

Sejak menerajui perniagaan, anak beliaulah yang menggalakkan pengiklanan yang mana sebelum 
itu memang tidak pernah beliau lakukan. Beliau fikir kombinasi antara didikan moden dan cara 
tradisional membina perniagaan menjadi kombinasi unik dan bermanfaat. 

Begitupun untuk beliau mengekalkan perniagaan ini bukan kerja mudah, sebaliknya berusaha 
menampung kos dengan melakukan pelbagai kerja seperti membuka kedai bunga, 
kedai menjual kekabu bantal serta serbuk kopi. 

Beliau memang berusaha keras dan percaya sesiapa saja atau dalam bidang apa sekalipun anda
ceburi, sekiranya anda berusaha, tentu akan mendapat ganjarannya.


Kerja keras itu melayakkan Habib Jewel menerima beberapa anugerah berprestij seperti 
memenangi Reader’s Digest Trusted Brand Award untuk beberapa tahun.

Anugerah yang pernah Habib menangi antaranya ialah pada 2001 The Malaysian Book of Records 
untuk rekaan Bangunan Berkembar Petronas yang direka dengan berlian, batu permata dan emas 
dengan nilai lebih RM1 juta. 

Pada tahun yang sama juga, Habib menerima Anugerah The ‘Best Retailer in Jewellery and 
Timepieces’ daripada Suria KLCC apabila memperkenalkan koleksi berlian coklat yang dikenali sebagai 
Habib’s Hazel Collection.

Pada 2002, Habib menerajui pasaran antarabangsa menerusi kerjasama dengan jenama 
barangan kemas terkemuka dari Itali Chimento dan juga jenama berlian Hearts On Fire, berlian 
yang mempunyai potongan terbaik dunia. 

Pada tahun itu juga, sekali lagi Habib menerima ‘Best Retailer in Jewellery and Timepieces’ Award 
daripada pengurusan Suria KLCC. 

Rekaan kreatif Habib iaitu rekaan baju dalam wanita yang direka dengan 100 peratus emas, 
dicalonkan dalam 100 pencalonan pertama The Gold Virtuosi Award, yang diiktirafkan oleh badan 
antarabangsa The World Gold Council.

Sekali lagi Habib tersenarai di Malaysian Book of Records untuk rekaan gaun berlian termahal 
dunia bernilai RM19 juta. Gaun eksklusif ini diikat menggunakan 2,500 butir berlian Hearts On Fire.

Habib juga menjadi jenama barangan kemas pertama tersenarai di papan utama Bursa Saham 
Malaysia. 

Pada 2003 dan 2004, Habib menerima sekali lagi ‘Best Retailer in Jewellery and Timepieces’ Award 
daripada pihak pengurusan kompleks Suria KLCC, sementara pada 2005 sehingga 2007 Habib 
mengekalkan prestasinya untuk menerima anugerah ‘Gold Trusted Brand’ untuk kategori jenama 
barangan kemas yang boleh dipercayai daripada Reader’s Digest Trusted Brands Awards. 

Pada 2007, jenama itu memenangi anugerah the Brand Laureatte 2008/2009 di dalam kategori, 
Jenama Barangan Kemas Terbaik dan Penjenamaan Korporat.





Untuk berjaya dalam bidang ini, beliau perlu bekerja keras dan jujur dalam apa yang beliau
lakukan. 

Menarik mengenai Habib yang boleh membezakan dengan jenama lain ialah mereka tidak sekadar 
menjual, sebaliknya memberikan rundingan kepada pelanggan. 

Malah mereka mempunyai pelanggan yang sangat setia kerana yakin dengan produk dan 
kualiti yang ditawarkan sungguh pun kedai barang kemas tumbuh bagai cendawan lepas hujan. 

Kejujuran elemen utama kenapa mereka masih bertahan. Syarikat menjadi peniaga barangan 
kemas pertama di Malaysia tersenarai pada papan kedua Bursa Malaysia (selepas 1998 dikenali 
sebagai Kuala Lumpur Stock Exchange). 

Pada 2002, syarikat induk, Habib Corp Bhd, berpindah ke papan utama. Syarikat kemudian berubah 
kepada penswastaan pada 2005.

Untuk bertahan sejauh ini, mereka juga membabitkan diri dalam pelbagai pameran 
perdagangan termasuk di Timur Tengah dan Eropah.

Semoga kisah ini dapat memberikan inspirasi kepada perniagaan anda semua.

Salam sayang.





Busuk!