Tips Membina Rangkaian di #SBB2014 #SBBYEOS2014

Networking atau membina rangkaian adalah bermaksud membina hubungan sesama manusia. Ini adalah sangat penting bagi nama kita, jenama blog mahupun perniagaan kita untuk mewujudkan kepercayaan dan reputasi.
Di zaman yang canggih ini, kita kini lebih suka berhubungan melalui gadget dengan aplikasi blog, facebook, whatsapp, wechat, sms, twitter dan sebagainya. Kita lebih seronok melayan skrin dan mula kurang berjumpa dengan orang. Betul tak? 
Tiada cara terbaik untuk kenal dengan orang lain selain dari berjumpa dengannya secara berdepan, berkenalan dan berkomunikasi secara face to face.
Saya suka dan setuju dengan formula usahawan Mohd Shubhi ni.
Lagi kerap kita jumpa orang, lagi ramai kita jumpa orang, lagi meningkat potensi untuk berjaya.

Ada banyak sebab kita perlu membina rangkaian sesama manusia. Samada untuk menambahkan kenalan, mendapatkan sokongan/pertolongan, berkongsi/mendapatkan percambahan idea dan lain-lain lagi. 
Saya baru saja berkecimpung dalam dunia blogging ni tak sampai setahun. Memang sangat beruntung saya rasakan kerana saya berpeluang untuk menuntut elmu blogging dan membina rangkaian/bernetworking dengan rakan blogger yang lain di Majlis Sepetang Bersama Blogger @ PERHIMPUNAN MEGA BLOGGER ASIA TENGGARA! #SBB2014 #SBBYEOS2014 pada esok hari 8hb Mac 2014 bertempat di Saloma Bistro.



Macam-macam perasaan ada sekarang ni. Teruja, berdebar, segan semua ada, maklumlah first time nak jumpa. Saya pun tak kenal lagi dengan mereka-mereka yang akan semeja dengan saya nanti. Saya duduk di meja 16 . Jangan malu-malu dengan saya ye..andai kata anda malu..saya lagilah malu.. Hehehe~


Layout Dewan Untuk Majlis #SBB2014 #SBBYEOS2014
Anda boleh cek kedudukan anda di sini. 



Baiklah, berikut saya kongsikan tips penting untuk membina rangkaian pada esok hari. Ini mengikut kefahaman dan pengalaman sayalah ye.
1. Bersedia – Bersedia dengan alat networking yang utama seperti kad nama yang tertera nama blog anda,  no. telefon dan email. Jika anda seorang peniaga yang menawarkan servis dan produk, anda juga boleh sediakan flyers, brosur dan sebagainya.


Ini kad saya khas untuk majlis esok.

2. Mempunyai Misi Yang Jelas – Mendapatkan seberapa banyak kad nama untuk rekod rangkaian kenalan di kalangan blogger. Menumpukan sepenuh perhatian dalam sesi forum. Saling bertukar pendapat dan idea untuk meningkatkan jenama blog. Bergambar kenangan. Senaraikan soalan-soalan yang bernas untuk diajukan kepada panel forum. Saya tahu ramai yang mempunyai misi nak menang hadiahkan..
3. Positif Dan Yakin – Jika anda mempunyai masalah di rumah/pejabat. Tinggalkan masalah tersebut. Kita perlu kelihatan positif dan ceria. Tidak ada sesiapa berminat untuk berkenalan dengan seseorang yang kelihatan muram dan bermasalah. Kita juga perlu kelihatan mempunyai keyakinan yang tinggi. Bagaimana kita nak mengharapkan orang lain untuk yakin terhadap kita jika kita sendiri tidak mempunyai keyakinan ?
4. Jangan Tunjuk Anda Pentingkan Diri Sendiri – Jangan memonopoli perbualan. Pastikan perbualan dua hala berlaku. 
5. Dengar - Dengar cerita mereka dan tanya soalan-soalan yang akan membuatkan mereka bercerita. Orang itu akan bertanya kembali mengenai kita. Inilah waktunya kita ceritakan mengenai diri/blog kita. Namun jangan sekali-kali cerita sesuatu dengan nada berbangga. Ceritakan dengan nada tenang dan tidak terlalu merendah diri juga. Pastikan kita lebih banyak mendengar daripada bercerita. Ada waktu lain untuk anda bercerita kerana ini bukan kali terakhir anda bersama mereka. Betul tak?
6. Berhubung semula – Jadikan mereka ini kawan baru dalam hidup anda. Berhubung semula di FB, Twitter, Instagram dan lain-lain..Percayalah, mereka akan menjadi ‘ejen pemasaran’ blog anda yang terbaik. Kini status anda akan bertukar daripada seorang kenalan menjadi kawan. Sama-sama dalam mempromosikan blog masing-masing. 

Ok, ni sahaja yang terlintas di fikiran saya sekarang ini. Jika anda ingin menambah tips yang lain bolehlah kongsikan diruangan komen.

Sudah tiba masanya untuk saya prepare keperluan saya yang lain untuk esok hari. Lipstik, blusher, purse dengan duit sekali untuk shopping, handphone, perfume (takut hangit pulak kat sana nanti, hehehe) powerbank, name card. Oh ya..saya juga ada sediakan special gift untuk 100 orang blogger terawal yang saya jumpa. 100 je tau!


So, kalau nak gift tu, ingat & cam muka ini tau. Hehehe

So, kepada mereka yang akan datang dari luar Kuala Lumpur, saya doakan anda selamat sampai. 

Ok, kita jumpa esok !

Salam sayang.








Busuk!