Selamat Hari Ibu

Sebuah renungan buat :

Mama kita

Ibu kita
Ummi kita
Emak kita
Bonda kita

Semasa kita kecil,


Bila dahaga yang susukan aku..mama

Bila lapar yang menyuapkan aku..mama
Bila sendirian yang selalu disampingku..mama
Kata mama, perkataan pertama yang aku sebut..mama..

Bila bangun tidur, aku cari ..mama

Bila menangis orang pertama yang datang..mama
Bila ingin bermanja aku dekati..mama
Bila ingin bersandar aku duduk sebelah..mama

Bila sedih yang menghiburkanku selalu..mama

Bila nakal yang menegur aku..mama
Bila merajuk yang selalu memujukku..mama
Bila melakukan kesalahan yang membelaku..mama
Bila takut yang menenangkanku..mama

Bila aku sedih yang paling tahu..mama

Bila senang orang pertama aku ingin beritahu..mama
Bila takut aku panggil..mamaaaaaaa!!

Bila sakit orang yang paling risau..mama

Bila aku ingin keluar berjalan oarng yang paling sibuk pun..mama
Bila buat masalah yang paling khuatir..mama

Bila aku ada masalah yang paling risau..mama

Yang masih peluk cium aku sampai hari ini..mama
Yang selalu masak makanan kegemaran aku..mama

Kalau pulang ke kampung yang paling menantiku..mama

Yang selalu menyimpan dan merapikan barang2 aku..mama
Yang paling prihatin dan selalu menghubungiku..mama

Yang selalu memujiku..mama

Yang selalu menasihatiku..mama
Bila aku ingin bernikah, orang pertama aku datangi dan minta restu..mama

Setelah kita mempunyai pasangan (berkahwin),


Bila senang aku cari..pasanganku

Bila sedih atau ada masalah aku cari..mama
Bila mendapat sesuatu aku ceritakan pada..pasanganku
Bila gagal aku ceritakan pada..mama

Bila bahagia aku peluk erat..pasanganku

Bila berduka aku peluk erat..mama
Bila ingin berlibur aku bawa..pasanganku
Bila sibuk aku hanya hantar anak2 ke rumah..mama

Bila sambut anniversary aku beri hadiah pada ..pasanganku

Bila sambut hari ibu, aku cuma ucapkan " Selamat Hari Ibu"

Sering aku telefon..pasanganku

Jarang aku telefon..mama
Aku selalu fikir hadiah apa untuk..pasanganku
Jarang aku fikir belikan hadiah apa untuk..mama

Mama bertaruh nyawa melahirkan kita..

Sambil menangis kesakitan..
Masihkah kita menyakitkannya?
Tidak menghormatinya?
Mencaci makinya?
Melawannya?
Memukulnya?
Membohonginya?
Melukai hatinya?

Mama membersihkan kotoran kita waktu masih kecil

Mama memberi susu waktu kita bayi
Mama mencuci baju seluar kotor kita
Mama menahan derita demi kita
Menggendong kita sendirian
Mama buat apa saja untuk kita!!

Disaat mama tidur, cuba kita lihat matanya

Dan seandainya mata itu tidak terbuka untuk selamanya...
Tangannya tak dapat lagi hapuskan airmata kita
Dan tiada lagi nasihat yang sering kita abaikan..

Apakah kita cukup membahagiakannya?

Apakah kita pernah berfikir betapa besar pengorbanannya
sejak kita berada didalam rahimnya?

Kenanglah mama yang menyayangi kita

Untuk mama yang selalu menitiskan airmatanya ketika kita pergi
Ingatkah ketika mama tidur tanpa selimut demi melihat tidur kita nyenyak dengan
dua selimut membaluti tubuh kita?

Ingatkan ketika jemari mama mengusap lembut kepala kita?

Ingatkan airmata mama menitis ketika dia melihat kita terbaring sakit?

Selalulah jengok mama bila dia masih hidup..

Yang selalu rindu menantikan kepulangan kita..

Segeralah mohon maaf pada mama apabila ada perbuatan

Yang tidak baik
Yang disengaja mahupun tidak
Yang pernah kita lakukan
Yang telah melukai hatinya
Selagi dia masih hidup..

Jangan biarkan penyesalan datang dikemudian hari,

Ketika kita kehilangannya..
Tiada lagi yang berdiri didepan pintu
menyambut kita dengan senyuman indahnya..

Yang ada hanyalah foto kenangan, 

pakaian mama didalam almari dan
kamar kosong tiada penghuni..

Yang ada hanyalah kenangan dan pusara mama...


Mamaku ( Azizah Aminuddin ),

Ampunkan segala dosa Da..
Terima kasih diatas segala-galanya.
Selamat Hari Ibu..
I love you more than words can say.
Semoga panjang usia, bertambah sihat,
bahagia & sentiasa berada didalam lindungan Allah.

http://www.youtube.com/watch?v=NgMQpSv_omI&feature=youtu.be






Busuk!