Usahawan Kecil Boleh Berjaya !

Assalammualaikum & salam sejahtera ...

Kehadapan sahabat-sahabatku.... usahawan.. dan juga bakal usahawan..

Nama saya Ahmad Fauzi, 12 tahun lalu, saya telah memulakan langkah saya di dalam bidang keusahawan dengan membuka sebuah perniagaan kecil. Ianya adalah sebuah syarikat pemprosesan makanan. Bunyinya agak tidak menarik bukan? Tetapi.. Alhamdulilah.. selepas 10 tahun, syarikat kecil saya itu kini, telah berjaya melepasi angka jualan sebanyak RM1 juta setiap tahun.

Bukan itu yang saya mahu banggakan disini. Tetapi apa yang ingin saya kongsikan dengan anda disini, ialah tentang pengalaman saya bergelumang di dalam dunia keusahawan selama lebih 10 tahun ini.

Banyak perkara dan pengalaman yang telah saya lalui, ada gembira, sedih dan duka. Kesemuanya memberikan saya semangat dan insipirasi untuk terus "berusaha" dan juga "melawan" di dalam dunia keusahawanan ini.

MENGAPA GAGAL?

Selama 12 tahun ini juga, saya melihat ramai rakan-rakan lain yang turut menceburi dunia perniagaan dan keusahawan. Ada yang berjaya, tetapi ramai juga yang gagal. Kebanyakkan kegagalan itu berpunca dari perkara-perkara yang sepatutnya seseorang usahawan itu boleh elakkan jika mereka bertanya kepada usahawan lain yang lebih berpengalaman.

Kadangkala, saya terfikir untuk memberikan sepatah dua tips dan panduan kepada mereka, tetapi, siapalah saya? Orang tak minta takkan kita pandai-pandai nak beri nasihat? Nanti dikata kita "berlagak" pula? Tetapi, di dalam hati ini, membuak-buak untuk saya berkongsikan serba sedikit pengalaman saya tentang dunia keusahawanan.

Jadi, saya fikir, adalah lebih baik jika saya bukukan sahaja pengalaman saya ini. Jika ada yang berminat, bolehlah baca, manakala bagi yang tidak berminat, mungkin boleh beritahu rakan , adik-beradik atau saudara mara lain yang berminat.. :)

Sila klik pada buku dibawah.



www.syuhada1981.com


Sumber dari >>  www.usahawanberjaya.com



Busuk!