Kisah Kejayaan Pengasas Kicap Kipas Udang





Saya adalah penggemar kicap. Nasi berlauk saya mesti saya sertakan dengan kicap kegemaran 
saya iaitu kicap apa lagi kalau bukan..cap cap cap...cap kipas udang..hehe..

Bagaimana pula dengan anda? 

Teringat saya iklan kicap tersebut yang melekat disanubari rakyat Malaysia. Siapa yang tidak
tahu jenama unggul kicap dari Malaysia ini?


Tapi tahukah anda siapa pengasasnya?

Pengasas disebalik jenama kicap ini adalah Datuk Hj Lambak Mohamad. 

*  Beliau memulakan perniagaan beliau kira-kira 27 tahun yang lalu apabila menubuhkan Zara 
Food Industries secara kecil-kecilan dengan menyewa sebuah kilang dan memasarkan jenama 
kicapnya disekitar bandar Johor Baharu.

*  Memulakan perniagaan dengan bermodalkan RM40,000.

*  Bagaimanapun selepas 21 tahun, perniagaan yang pada mulanya hanya mencatat jualan 
bulanan sebanyak RM120,000, telah berkembang berlipat ganda dengan jualan bulanannya kini 
mencecah sehingga RM6 juta. 

*  Beliau tidak kedekut untuk melaburkan kembali semua keuntungan syarikat dengan 
mempromosikan jenama Kicap Kipas Udang itu dan melakukan penambahbaikkan dalam kualiti 
produk beliau. 

*  Beliau juga berani mengambil langkah drastik dan besar dalam mempromosikan jenama 
beliau di kaca televisyen. Penambahbaikan juga dapat dilihat dari proses pembungkusan jenama kicap 
tersebut yang terdapat pada penutup botol kicap tersebut yang semakin moden dan selamat.

*  Kini, jualan bulanan kicap kipas udang berjumlah RM6 juta sebulan dan merangkumi kepada 
kepelbagaian produk seperti sos cili, sos tomato, seri kaya dan lain-lain lagi. 

*  Jenama kipas udang ini juga telah melangkau jauh ke negara Asia Barat, Timur Tengah, dan 
negara-negara Asean. 

*  Dengan jualan syarikat mencecah RM82 juta setahun, syarikat ini melangkah setapak 
lagi dengan penubuhan bangunan syarikat yang bernilai RM35 juta di bandar perindustrian Larkin, 
Johor.   


* Permintaan terhadap Kicap Kipas Udang amat menggalakkan sehingga adakalanya mereka 
tidak mampu memenuhi permintaan.

*  Kesungguhan untuk berkembang juga dapat dilihat dengan pelaburan RM10 juta dalam 
meningkatkan teknologi dalam penghasilan barangan pengguna selain makanan. Ini akan 
meliputi barangan pengguna seperti minuman isotonik, bahan pencuci pakaian dan ubat gigi.

Kejayaan Zara Food Industries membuktikan bahawa kaum Bumiputera juga mampu berjaya 
di dalam bidang perniagaan dan bersaing dengan bangsa asing. 

Kita berharap kejayaan syarikat ini dapat dijadikan pendorong oleh Bumiputera yang lain untuk 
terlibat dan menempa kejayaan di dalam perniagaan.

Siapa sangkakan, hanya dengan menjual kicap sahaja syarikat ini sekarang bernilai puluhan juta 
ringgit. Yang penting, selagi ada keperluan dan kehendak, disitu ada peluang.

Semoga kisah ini memberi sedikit inspirasi kepada anda.

Salam sayang.







P/S: Harga sebotol besar kicap kipas udang sekarang hampir cecah RM10.00 tau.



Busuk!