gelang dan sebagainya. Kalau di Malaysia ini siapa yang tidak kenal dengan nama HABIB JEWEL.
Nama besar dalam industri barangan kemas dan penjualan berlian sebagai perhiasaan diri.
Kita melihat Habib Jewel setanding dengan produk luar negara. Nampak gah, mewah, berkualiti
Kita melihat Habib Jewel setanding dengan produk luar negara. Nampak gah, mewah, berkualiti
dan berprestij. Sebagai syarikat barang kemas berlian pertama di Malaysia yang tersenarai dalam
bursa saham pastinya Habib Jewel mempunyai reputasi tinggi dikalangan peminat berlian.
Tapi tahukah anda bagaimana ia bermula?
Mohamed di Pitt Street, Pulau Pinang. Bermula sebagai satu perniagaan keluarga, Tuan Haji
Habib Mohamed berjaya memikat hati para pelanggannya dengan sifatnya yang mendahulukan
kehendak pelanggan.
Dengan modal sebanyak RM 3,800 beliau mengambil barang kemas daripada kedai pajak dan beliau
bersihkan ia menjadi cantik lalu dijual kepada kedai emas lain, seperti pemborong.
Daripada perniagaan yang kecil ia bertambah besar. Pada ketika itu, beliau hanya memikirkan untuk
membuka perniagaan barang kemas pada harga yang berpatutan sahaja mengikut cara
perniagaan yang beliau aturkan sendiri rentaknya.
Lagipun pada masa itu perniagaannya hanya bersifat untuk menyara hidup sahaja. Tidak sangka ia
bertambah laris.
Beliau tidak mempunyai "role model" untuk dicontohi dalam perniagaan berlian pada ketika itu
tetapi tekad beliau ialah menjaga kehendak dan hati pelanggannya yang dianggap sebagai aset
terpenting dalam perniagaannya.
Dedikasi dan motivasi tinggi dalam dirinya untuk menghasilkan corak dan produk yang berkualiti
Dedikasi dan motivasi tinggi dalam dirinya untuk menghasilkan corak dan produk yang berkualiti
tinggi akhirnya berjaya menambat hati ramai peminat berlian.
Bermula di Pulau Pinang, pelanggannya sudah melangkaui luar Pulau Pinang dan negeri-negeri di
pantai timur semenanjung Malaysia. Langit tidak selalu cerah, pada era kejatuhan ekonomi pada
tahun 1980an, Tuan Haji Habib berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan dalam
perniagaan.
Membuka cawangan di Semua House di Kuala Lumpur pada tahun 1987. Beliau
memberanikan diri menghasilkan sendiri produk daripada bahan mentah kepada barangan siap.
Beliau menghasilkan produk yang diingini wanita seperti bercorak flora dengan hasil yang
berkualiti.
Beliau tetap percaya bahawa kualiti produk yang baik adalah asas untuk terus bertahan dalam
perniagaan. Perniagaan Habib Jewel mendapat nafas baru apabila anak Tuan Haji Habib
Mohamed iaitu Meer Sadik mengambil alih perniagaan ini sebagai "Pengarah Urusan".
Dengan latar belakang sebagai gemologist daripada Gemological Institute of America dan ijazah
dalam bidang perniagaan, Meer Sadik telah membawa Habib Jewel ke arena skala perniagaan
yang lebih besar.
Sebagai contoh, beliau telah membuat kejutan dalam perniagaan berlian secara agresif apabila mengeluarkan iklan penuh warna satu muka dalam akhbar The Straits Times, Singapura
sehari sebelum Festival Berlian (Jewel Fest) dibuka.
5 dekad meredah onak dan duri membina nama, jenama Habib Jewel terus unggul dalam
industri. Datuk Haji Habib Mohamed boleh bernafas dalam selesa dengan 20 cawangan di serata
negara.
1. Ampang Point
2. Suria KLCC
3. Semua House, Jalan Masjid India
4. Alpha Angle
5. Bangsar Village II
6. The Curve, Petaling Jaya
7. Plaza Shah Alam, Selangor
8. Bangunan satelit, KLIA
9. Alamanda Shopping Centre, Putrajaya
10. Plaza Angsana, Johor Bahru
11. Central Square, Sungai Petani
12. The Spring, Kuching
13. Mydin Mall, Kuala Terengganu
14. Mydin Mall, Pitt Street, Pulau Pinang
15. Gurney Plaza, Pulau Pinang
16. Queensbay Mall, Pulau Pinang
17. 1 Borneo, Kota Kinabalu, Sabah
18. Mydin Mall, Subang Jaya
19. Mydin Mall, Ayer Keroh
20. Suria, Sabah
Beliau sangat percaya terhadap pelaburan di dalam kegiatan pemasaran dan
pengiklanan melalui media massa dan sangat agresif memasarkan Habib menerusi radio
dan televisyen.
Sejak menerajui perniagaan, anak beliaulah yang menggalakkan pengiklanan yang mana sebelum
itu memang tidak pernah beliau lakukan. Beliau fikir kombinasi antara didikan moden dan cara
tradisional membina perniagaan menjadi kombinasi unik dan bermanfaat.
Begitupun untuk beliau mengekalkan perniagaan ini bukan kerja mudah, sebaliknya berusaha
menampung kos dengan melakukan pelbagai kerja seperti membuka kedai bunga,
kedai menjual kekabu bantal serta serbuk kopi.
Beliau memang berusaha keras dan percaya sesiapa saja atau dalam bidang apa sekalipun anda
ceburi, sekiranya anda berusaha, tentu akan mendapat ganjarannya.
Kerja keras itu melayakkan Habib Jewel menerima beberapa anugerah berprestij seperti
memenangi Reader’s Digest Trusted Brand Award untuk beberapa tahun.
Anugerah yang pernah Habib menangi antaranya ialah pada 2001 The Malaysian Book of Records
untuk rekaan Bangunan Berkembar Petronas yang direka dengan berlian, batu permata dan emas
dengan nilai lebih RM1 juta.
Pada tahun yang sama juga, Habib menerima Anugerah The ‘Best Retailer in Jewellery and
Timepieces’ daripada Suria KLCC apabila memperkenalkan koleksi berlian coklat yang dikenali sebagai
Habib’s Hazel Collection.
Pada 2002, Habib menerajui pasaran antarabangsa menerusi kerjasama dengan jenama
barangan kemas terkemuka dari Itali Chimento dan juga jenama berlian Hearts On Fire, berlian
yang mempunyai potongan terbaik dunia.
Pada tahun itu juga, sekali lagi Habib menerima ‘Best Retailer in Jewellery and Timepieces’ Award
daripada pengurusan Suria KLCC.
Rekaan kreatif Habib iaitu rekaan baju dalam wanita yang direka dengan 100 peratus emas,
dicalonkan dalam 100 pencalonan pertama The Gold Virtuosi Award, yang diiktirafkan oleh badan
antarabangsa The World Gold Council.
Sekali lagi Habib tersenarai di Malaysian Book of Records untuk rekaan gaun berlian termahal
dunia bernilai RM19 juta. Gaun eksklusif ini diikat menggunakan 2,500 butir berlian Hearts On Fire.
Habib juga menjadi jenama barangan kemas pertama tersenarai di papan utama Bursa Saham
Malaysia.
Pada 2003 dan 2004, Habib menerima sekali lagi ‘Best Retailer in Jewellery and Timepieces’ Award
daripada pihak pengurusan kompleks Suria KLCC, sementara pada 2005 sehingga 2007 Habib
mengekalkan prestasinya untuk menerima anugerah ‘Gold Trusted Brand’ untuk kategori jenama
barangan kemas yang boleh dipercayai daripada Reader’s Digest Trusted Brands Awards.
Pada 2007, jenama itu memenangi anugerah the Brand Laureatte 2008/2009 di dalam kategori,
Jenama Barangan Kemas Terbaik dan Penjenamaan Korporat.
Untuk berjaya dalam bidang ini, beliau perlu bekerja keras dan jujur dalam apa yang beliau
lakukan.
Menarik mengenai Habib yang boleh membezakan dengan jenama lain ialah mereka tidak sekadar
menjual, sebaliknya memberikan rundingan kepada pelanggan.
Malah mereka mempunyai pelanggan yang sangat setia kerana yakin dengan produk dan
kualiti yang ditawarkan sungguh pun kedai barang kemas tumbuh bagai cendawan lepas hujan.
Kejujuran elemen utama kenapa mereka masih bertahan. Syarikat menjadi peniaga barangan
kemas pertama di Malaysia tersenarai pada papan kedua Bursa Malaysia (selepas 1998 dikenali
sebagai Kuala Lumpur Stock Exchange).
Pada 2002, syarikat induk, Habib Corp Bhd, berpindah ke papan utama. Syarikat kemudian berubah
kepada penswastaan pada 2005.
Untuk bertahan sejauh ini, mereka juga membabitkan diri dalam pelbagai pameran
perdagangan termasuk di Timur Tengah dan Eropah.
Semoga kisah ini dapat memberikan inspirasi kepada perniagaan anda semua.
Salam sayang.